• Unikulma

Nukutko tarpeeksi? Täyttyykö luonnollinen unentarpeesi? Panosta uneen näillä ohjeilla!



Riittävä ja laadukas uni on olennainen osa hyvinvointiamme.


Uni hellii ja hoitaa


Unen aikana aivot puhdistuvat, soluvauriot korjaantuvat ja hermosolujen väliset kytkennät vahvistuvat etenkin muistin kannalta tärkeillä aivoalueilla. Hyvän syvän unen aikana aikuisellekin syntyy muistikeskuksiin uusia hermosoluja.


Laadukas uni poistaa väsymyksen, palauttaa vireyden ja havaintokyvyn sekä ylläpitää terveyttä ja hyvää mielialaa.


Unettomuus ja unihäiriöt


Unen puute on tutkimusten mukaan yhteydessä muun muassa useisiin sairauksiin, vastustuskyvyn yleiseen alenemiseen, kivunsietokyvyn heikkenemiseen ja painonhallinnan ongelmiin. Unettomuus aiheuttaa myös ärtyneisyyttä ja sekavuutta, ja mitä pidempään univaje jatkuu, sitä enemmän keskittymiskyky kärsii. Pitkään jatkunut univaje hankaloittaa ensimmäisenä monimutkaista päätöksentekoa ja luovuutta. Univajeen seurauksena myös tarkkaavaisuus vähenee ja reaktioaika lyhenee, jolloin olemme alttiimpia tapaturmille.


Pitkään jatkuneet univaikeudet aiheuttavat siis pahimmillaan vakavia psyykkisiä ja fyysisiä oireita.


Panosta nukkumiseen


Pelkkä nukkuminen ei kuitenkaan riitä, vaan unen on oltava laadultaan hyvää. Vasta laadukkaan ja syvän unen aikana aivot pääsevät tavoiteltuun lepotilaan, joka vaikuttaa positiivisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme. Hyvään uneen ja makuuhuoneen uniolosuhteisiin siis kannattaa todella panostaa.


Hyvän unen tärkein elementti on oikeanlainen sänky, mutta myös vuodevaatteilla ja sopivilla tyynyillä on nukkumisen kannalta suuri merkitys.


Vartaloidemme erilaisuudesta johtuen yksilöllisesti räätälöity sänky tarjoaa parhaat mahdolliset unet. Yksilöllisen vuoteen avulla vartalosi lepää oikeassa asennossa joka yö ja saat suurimman mahdollisen hyödyn palauttavasta yöunesta.


Kun unen perusta - sänky - on kunnossa on aika miettiä millaiselle tyynylle pääsi painat.

Oikein valittu ergonominen tyyny parantaa oleellisesti nukkuma-asentoa – ja siten suoraan myös yöunesi laatua. Hyvä tyyny on säädettävä ja muovautuu käyttäjänsä yksilöllisiin tarpeisiin. Sopiva tyyny estää lihasjännitystä tukemalla niskaa ja antamalle päälle rennon, luonnollisen asennon.


Myös vuodevaatteiden materiaalin kannattaa kiinnittää huomiota.

Mitä laadukkaampi materiaali, sitä hengittävämpi, pitkäikäisempi ja miellyttävämpi se on nukkuessasi. Laadukkaat vuodevaatteet ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan verrattavissa urheiluvaatteisiin ja vaikuttavat unen laatuun merkittävästi.


Kun uniergonomia on kunnossa, huolehdi myös makuuhuoneen ilmanvaihdosta, pimennyksestä, siisteydestä, äänieristyksestä ja sopivasta lämpötilasta. Makuuhuone on parhaimmillaan palautumisen paraatipaikka, joten tilaan kannattaa luoda nukkumisen kannalta optimaaliset olosuhteet.


Kuinka paljon unta on riittävästi?


Suurin osa ihmisistä tarvitsee unta 7–8 tuntia yössä. Jotkut pärjäävät hieman vähemmällä, kun taas osa meistä tarvitsee jopa 9–10 tuntia unta.


Oman luonnollisen unentarpeen saa kätevästi testattua kesälomalla. Ensin nukutaan univelat pois ja sitten testataan mikä määrä unta on tarpeeksi, kun kello ei aamuisin herätä. Toisin sanoen - nukutaan niin pitkään kuin nukuttaa!


Tiesitkö, että aivan kuten pikkulapsenkin, myös aikuisen ihmisen elimistö tykkää rytmeistä?


Jopa lomalla kannattaisi siis mahdollisuuksien mukaan pitää kiinni nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Vaan ei hätää, jos kesäöinä tulee välillä valvottua. Tilanteen voi korjata pitämällä rytmin muuten säännöllisenä ja paikkaamalla lipsahdusta päikkäreillä! Puolentoista tunnin päiväunien edut ovat nimittäin kiistattomat. 



Unikulma tarjoaa palvelukseesi asiantuntijat suunnittelemaan juuri sinulle sopivan nukkumiskokonaisuuden!


Panosta nukkumiseen ja tutustu:


Mittojesi mukaan toteutettu yksilöllinen vuode:

https://www.unikulma.fi/uniklab


Mökkisänky:

https://www.unikulma.fi/kampanja


Tyynyt:

https://www.unikulma.fi/tyynyt


SteadyBody tuotteet:

https://www.unikulma.fi/steadybody?page=1


Varaa henkilökohtainen palveluaika Unikulmaan:

https://www.unikulma.fi/varaa-aika

Unikulma Oy

Petikontie 4,

01720 Vantaa

© Unikulma Oy | +358 40 585 6179 | asiakaspalvelu(at)unikulma.fi | Asiakaspalvelu palvelee arkisin 9-16.

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
unikulma.png
0